De transactiecijfers van Worldline tonen duidelijk dat de extra beleving die tijdens het Weekend door de tienduizenden deelnemende handelaars in België wordt gecreëerd, waardering krijgt van de klant.
Het Weekend van de Klant, georganiseerd door Comeos, UNIZO en UCM, is cruciaal voor het benadrukken van de vitale rol van de handels- en horecasector binnen Belgische steden en gemeenten. Duizenden handelaars, groot en klein, zetten in het hele land speciale acties en attenties op poten die bijdroegen aan de levendigheid van de winkelstraten.
Gaststaden Mechelen en Rixensart extra tevreden
In gaststeden Mechelen en Rixensart was er een toename in transacties van respectievelijk 10% en 7%.In Mechelen waren alle hotels in de stad volboekt en tonen de passagecijfers een stijging van gemiddeld 19% ten opzichte van een gemiddelde zaterdag en koopzondag.
Greet Geypen, Schepen Economie van Mechelen: “Onze ondernemers hebben zo hard gewerkt aan dit weekend en hebben niet alleen individueel maar ook gegroepeerd het beste van zichzelf gegeven. Die samenhorigheid tussen de honderden actieve ondernemers in ons kernwinkelgebied is uniek en iets waar we als stad erg trots op kunnen zijn. Ze kiezen resoluut voor de som, groter dan de aparte delen, dàt is onze succesformule. Er wonen, winkelen en bezoeken telkens meer mensen onze stad. We zijn blij dat we dit weekend nationale belangstelling kregen, en de daarbij horende grote aantallen aan extra bezoekers, maar weten ook dat we de lat hierbij voor onszelf weer hoger gelegd hebben. Samen met de handelsvereniging presenteren we weldra een bomvol, sfeervol en vooral aantrekkelijk winterprogramma.”
Voluit de kaart trekken van beleving loont dus, zowel voor handelaars als voor steden en gemeenten.
Weekend van de Klant 2025
De organisatoren UNIZO, Comeos en UCM, blikken reeds vooruit en beginnen aan de voorbereiding van de editie van 2025. Het Weekend van de Klant zal dan doorgaan op 4 en 5 oktober 2025.