< Terug naar overzicht

Ondanks stormweer toch topweekend voor lokale handel!

Regen, wind en op enkele plaatsen zelfs stormweer konden het niet verhinderen: de negende editie van het Weekend van de Klant lokte ook dit jaar opnieuw heel wat Belgen naar hun lokale winkels. Uit cijfers van Worldline blijkt dat het winkelweekend een duidelijke economische opsteker was voor de handel. Organisatoren UNIZO, UCM en Comeos: “Het regende acties en initiatieven en de sfeer was geweldig.”

In Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, één van de drie gaststeden, steeg het aantal transacties met 8% in vergelijking met een gewoon weekend. In Hannuit, de Waalse gaststad, noteerde Worldline zelfs een groei van 9%. Ook de passagecijfers in winkelcentrum De Warande in Beveren bevestigen de trend: op zaterdag werd daar 7,1% meer bezoekers geregistreerd dan het weekend voordien.

Ook het aantal deelnemers steeg dit jaar in elk landsdeel. Met 19,2% om precies te zijn.  We ontvingen 12000 registraties en minstens evenveel handelaars namen deel zonder op voorhand in te schrijven. Het Weekend van de Klant blijft zo duidelijk aan populariteit winnen.

Belgen blijven bewust lokaal shoppen

Ondanks de lokroep van buitenlandse webshops kiezen consumenten duidelijk voor nabijheid, service en vertrouwen. Dat blijkt niet alleen uit de verkoopcijfers, maar ook uit het enthousiasme waarmee handelaars en gemeenten het winkelweekend omarmden. Overal in België zorgden activiteiten, animatie en kleine attenties voor volle winkelstraten zodra het weer even opklaarde.

“Het Weekend van de Klant toont opnieuw de band tussen klant en lokale handelaar. Ondanks het wisselvallige weer regende het acties en initiatieven, en de sfeer was overal geweldig. Overal in het land zagen we handelaars die hun klanten met trots en enthousiasme verwelkomden, en klanten die bewust kozen om fysiek te winkelen. We willen hen allemaal bedanken, de ondernemers die hun buurt laten bruisen, en de consumenten die blijven kiezen voor nabijheid, service en vertrouwen.

Dat engagement is vandaag belangrijker dan ooit. Onze handelaars moeten steeds harder opboksen tegen Aziatische e-commerceplatformen die onze markt overspoelen met producten die vaak niet aan onze veiligheids-, sociale of milieunormen voldoen. Dat zet niet alleen onze lokale handelaars onder druk, het ondermijnt ook onze economie, onze handelskernen en het vertrouwen van de consument.

We zijn bijzonder blij met de mooie verkoopcijfers, de sterke toeloop in de winkelstraten en de vele extra inschrijvingen van handelaars. Ook de creativiteit van de lokale initiatieven, van straatacties en workshops tot livemuziek en buurtanimatie, toont hoe levendig onze winkelkernen nog zijn. Die positieve energie is de beste reclame voor lokaal winkelen.

Lokaal winkelen is dus veel meer dan een gezellige weekendactiviteit. Het is een keuze voor kwaliteit, duurzaamheid en verbondenheid. Elke aankoop bij een lokale handelaar is een investering in werkgelegenheid, levendige buurten en een sterke economie.”

– Bart Buysse, gedelegeerd bestuurder van UNIZO

 Pacal De Greef, CEO van Comeos

– Anne-Sophie Snyers, secretaris-generaal van UCM

Lokaal winkelen blijft een motor van vertrouwen

Met duizenden deelnemende handelaars, drie gaststeden, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, Elsene en Hann

uit, en steun van partners als Worldline, Bancontact Payconiq Company, KBC en Monizze, blijft het Weekend van de Klant het jaarlijkse feest van de handel.

“Het Weekend van de Klant bewijst dus alweer dat lokaal winkelen leeft en loont.  Zowel economisch als

 maatschappelijk. Want achter de winkelruiten schuilt niet alleen ondernemerschap, maar ook nabijheid, vertrouwen en werkgelegenheid. Het is aan ons, handelaars en consumenten, om te blijven kiezen voor lokaal. Maar het is evenzeer aan onze beleidsmakers en lokale besturen om te zorgen voor gezellige, bereikbare en diverse handelskernen, en voor een beleid dat onze lokale handelaars maximaal ondersteunt. Want waar de lokale handel bloeit, bloeit een gemeenschap en economie.”

– Organisatoren Weekend van de Klant

Over het Weekend van de Klant

Het Weekend van de Klant, een gezamenlijk initiatief van UNIZO, UCM en Comeos, is het grootste shoppingevent van het land. Handelaars verrassen hun klanten met acties en attenties, terwijl steden en gemeenten zorgen voor extra beleving in hun centra. De editie van 2025 vond plaats op 4 en 5 oktober in heel België.

De volgende editie zal plaatsvinden op 3 en 4 oktober 2026.