
Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht & Hannuit verkozen tot Gaststeden van het Weekend van de Klant 2025!
Noteer het weekend van 4 en 5 oktober 2025 met stip in uw agenda. Dan vindt de 9e editie van het “Weekend van de Klant” plaats, georganiseerd door UNIZO, UCM en Comeos. Alle steden en gemeenten van België worden uitgenodigd om actief deel te nemen. De Gaststeden die dit jaar extra in de schijnwerpers staan, zijn Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht in Vlaanderen en Hannuit in Wallonië. In Brussel zal Elsene het evenement actief meevieren.
Het “Weekend van de Klant” brengt jaarlijks tienduizenden handelaars en consumenten samen in heel België en heeft als doel de cruciale rol van de handel- en dienstensector in de schijnwerpers te zetten. Op deze gelegenheid worden alle handelaars (zelfstandigen en ketens), maar ook horecazaken, kappers, schoonheidscentra, reisagentschappen, musea, enz. uitgenodigd om hun klanten in de watten te leggen met een attentie of activiteit. Het gaat hierbij niet om kortingen, maar om een onvergetelijke winkelervaring die wordt uitgedrukt in een attentie of een moment van samen zijn.
Net als vorig jaar, blijft ook dit jaar “Verbinding” het centrale thema. De unieke relatie tussen handelaars en klanten, en hun steden en gemeenten, zal het hart van het evenement vormen. In de huidige wereld is winkelen in de winkel vooral een manier om de handelaars te ondersteunen en hun expertise te waarderen. De aankoop zelf is ook een manier om verbinding te maken. Het sociale belang van fysiek naar de winkels gaan zal dus extra benadrukt worden tijdens het Weekend van de Klant.
De verbondenheid wordt symbolisch weergegeven door een gele bank, ontworpen door interieur- en meubelontwerper Jeff Rutten, die aanwezig zal zijn in de twee Gaststeden. Deze bank wordt het startpunt voor tal van activiteiten en ontmoetingen. De gele lijn wordt vervolgens fysiek doorgetrokken in alle steden en gemeenten die zich voor dit weekend mobiliseren, en digitaal op alle platformen van het “Weekend van de Klant”. Deze gele lijn die ons allemaal verbindt – zowel handelaars als klanten – is dus overal aanwezig.
Tijdens de editie van 2024 namen maar liefst 10.000 handelaars uit heel België deel en werden er activiteiten georganiseerd in de straten van honderden steden en gemeenten. Commercieel gezien was het een succes: Worldline registreerde 7% meer betalingen tijdens het Weekend van de Klant in vergelijking met een gemiddeld weekend in 2024. Zaterdag 5 oktober stond zelfs in de top 10 van de dagen met de meeste elektronische betalingen in de Belgische geschiedenis.
Met “Verbinding” als centraal thema en de focus op het waarderen van de handel, rekenen de organisaties UNIZO, Comeos en UCM op een succesvolle samenwerking voor een feestelijk weekend.